PBoC meningkatkan sokongan dasar monetari
2021-10-21 17:32:53
more 
923
Platform Berkaitan:

People’s Bank of China (PBoC) melancarkan laporan pelaksanaan dasar monetari 1Q20 pada hari Ahad (10 Mei) yang menyoroti langkah-langkah sokongan yang diperkenalkan pada suku tersebut dan arah dasar monetari ke depan.

Pada 1Q20, ekonomi China menguncup sebanyak 6.8% y / y, kejatuhan terdalam sejak 1976, dan inflasi tetap meningkat pada 4.9% y / y. Walau bagaimanapun, keseluruhan pasaran buruh dan imbangan pembayaran pada dasarnya stabil.

Laporan itu berjanji untuk meningkatkan fleksibiliti dasar monetari dan penggunaan lebih banyak alat untuk mengurangkan kesan wabak COVID-19 terhadap ekonomi dengan berkesan.

Tahun ke semasa, 1Y, dan 5Y & ke atas LPR telah menurun masing-masing sebanyak 30 bps dan 15 bps. Walaupun bergerak lebih besar pada bulan April, laju pelonggaran monetari di China tetap sangat bertahap dibandingkan dengan penurunan yang lebih agresif di ekonomi lain. Kami melihat ruang untuk kadar faedah dan RRR diturunkan lebih jauh untuk menyokong pemulihan pertumbuhan pada tahun akan datang.

Oleh itu, kami mengekalkan ramalan kami untuk 1Y LPR diturunkan kepada 3,65% pada akhir 2Q20 (masing-masing 10 bps dipotong pada bulan Mei dan Jun) dan kemudian menjadi 3,55% pada akhir 3Q20. Kami juga melihat ruang untuk mengurangkan satu hingga dua pusingan nisbah keperluan rizab (RRR) dalam 3-6 bulan ke depan untuk menyokong perusahaan kecil dan sederhana (PKS) khususnya.

Kenyataan:
Kandungan artikel ini tidak mewakili pandangan laman web FxGecko. Kandungan adalah untuk rujukan sahaja dan bukan merupakan nasihat pelaburan. Pelaburan adalah berisiko, pilih dengan teliti! Jika terdapat sebarang isu berkaitan kandungan, hak cipta, dsb., sila hubungi kami dan kami akan membuat pelarasan secepat mungkin!
您正在访问的是FxGecko网站。 FxGecko互联网及其移动端产品是中国香港特别行政区成立的Hitorank Co.,LIMITED旗下运营和管理的一款面向全球发行的企业资讯査询工具。

您的IP为 中国大陆地区,抱歉的通知您,不能为您提供查询服务,还请谅解。请遵守当地地法律。